وسایل و ابزار لازم پرورش دهندگان ملکه

پرورش ملکه فعالیتی تخصصی است لذا وسایل مورد نیاز آن نیز وسایلی خاص است که فقط برای این فعالیت به کار می رود. بنابراین برای کسانی که قصد دارند پرورش ملکه را فرا گیرند، آشنایی با این وسایل ضروری است.
وسایل مورد استفاده متخصصان گوناگون در مناطق مختلف ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند و هر فرد با توجه به شرایط خاص مکانی و زمانی تولید ملکه از وسایل خاص یا انواع گوناگون یک وسیله استفاده کند.
مثلا انواع کندوهای جفتگیری که در تولید ملکه به کار می روند یا انواع سوزن های پیوند که برای تولید ملکه مورد استفاده قرار می گیرند و حتی گوناگون مورد استفاده برای تشکیل کلنی های شروع کننده، خاتمه دهنده و جفتگیری از جمله این تفاوت ها و تنوع وسایل و روش‌ها می باشد.
 وسایل و ابزار و آلاتی که معرفی می‌شود براساس تجربه گذشتگان تکامل یافته است و با وضعیت کنونی مورد استفاده ما قرار می گیرد ولی ممکن است زنبورداران و متخصصان در شرایط خاص و متناسب با شرایط خود یا برای بازدهی بالاتر تغییراتی را در وسایل مذکور ایجاد نمایند که بسیارحائز اهمیت و مطلوب است.
البته باید در نظر داشت که در هر منطقه استفاده از وسایل استاندارهای یا ایجاد تغییرات مذکور با رعایت شرایط استاندارد مورد استفاده در آن منطقه باعث می‌شود که وسایل مذکور منطبق با شرایط زنبورداری آن منطقه باشد.

 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )